9 maj 2016

Hasslö/Tärnö rapport 2016

Kristihimmelfärdshelgen spenderades i Blekinge med svåger John så som traditionen bjuder. Försöka att fånga den där riktigt stora vandringslaxen kan tyckas lätt men vi har fortfarande inte nått längre än 14 kilo och det börjar bli några år sedan nu. Tre dagars fiske i ett väder som skulle erbjuda alla möjligheter att fiska var vi vill. Nu var det väl vår tur att lyckas…..

Vi fiskade tre dagar och utgick från Hasslö de första två.

Dag 1
Vi körde hela vägen ner till Klippbanken och lodade fantastiska mängder betesfisk och lax som gång på gång flydde ner från riggarna. Vi hittade ett stråk där temperaturen steg från 7.3 till 8.5 på bara några hundra meter.

Allt kändes helt rätt förutom att laxen vägrade att hugga vad vi än gjorde……
Vi hade även säl som var uppe och spanade på oss 20 m framför båten vilket borde betyda att det fanns bra med fisk. Trots att inget högg kände vi att det bara måste komma. Vi valde att nöta i området hela dagen men till slut var vi tvungna att bryta då det började att skymma. Med sänkta huvuden tog vi 45 min hemresa i kavlugnt vatten.

Dag 2
Vi satsade stället på att gå ca 10 distans sydväst ner mot Jagarvraken. Vi hittade inget intressant och började att trolla oss nordväst mot djupkanterna närmare land. Stundtals lite betesfisk och varmare vatten men känslan var att båten var förhäxad och inget vill hugga trots att vi testade allt med fart, bete, djup bla bla… Til slut låg vi och snurrade 4 distans syd knuven och en mindre lax högg i ytan men lämnade efter 15 sekunder. Även denna dag knäckte självförtroendet och man blir så satans frustrerad, men det är ju inte bra för psyket att trolla det vet vi alla 

Dag 3
Vi bestämde att mönstret måste brytas så vi trailade hela vägen till Hällevik (1h) för att fiska syd Hanöbank vår sista dag. Man blir ju dum i huvudet när inget funkar så vi tog för givet att det skulle vara ok sjö även där nere trots att det skulle blåsa lite mer. Om vi bara tagit en snabbkoll på rådande vindförhållande hade vi kunnat konstatera att vågorna skulle vara 1m+ precis i det området. I stället fick vi bli varse om detta när vi tuffade ut ur hamnhålet….. Bara att vända och tänka om. Upp med båten och traila tillbaka 40 min för att sätta i igen och köra ut till Tärnöryggen där sjön skulle vara betydligt mildare.

Väl på havet typ 2.5 timme senare än planerat satta vi i prylarna och började slicka djupkanterna. Vi lodade fint och lite förhoppningar började spira i oss. Efter ca 2 h får vi äntligen kontakt med lax. Vi kör ett spö endast 15 m rakt bakom båten i motorsprutet och när jag ska känna på linan med handen för misstänkt horngädda smäller det till och jag handfiskar lax helt plötsligt. Vår första fisk är ett faktum. Endast 5+ men det behövde vårt knäckta självförtroende. Vi hinner inte långt innan det smäller på längst ut på ett paravanspö och nu är det bättre fisk. En ganska snäll 11kilos håvas och vi är med i matchen igen. Ismo Mag i svartsilver levererade och trots att skeden fullkomligt massakrerades lyckades jag böja till den så att den fick fin gång igen.

Inte långt senare när alla prylar är på plats igen smäller det återigen på samma spö/bete och en brutalt stark fisk rusar som ett ånglok kors och tvärs, höga hopp och glädjetjut i båten. Vi tror garanterat på 15+ i jämförelse med den andra.

Laxen drar rakt över linan till innerspöet och bränner av linan så vi ser paravanen guppa iväg bakom båten. Bra röta att det inte var linan till laxen som brände. Slutligen håvas en välkonditionerad lax som trots allt inte väger mer än dryga 10 kg. Mer händer inte innan vi bryter men vi fick i alla fall lite självförtroende tillbaka. En annan båt landade 20+ i området, killens anda lax i livet…….

Och ja vi hittade den förlorade paravanen igen i princip på mitt på den wpt laxen högg. Skeden hade minsann en liten torsk behagat mumsa på när den troligen föll till botten

Vi hade två skitdagar och en ok det är väl så det ska vara även om man alltid tror man ska lyckas bättre.